|
تخته سیاه تقدیم به معلمان مدارس چند پایه
| ||
|
كتاب فارسي ششم شامل 7 فصل و 17 درس ميباشد كه دو درس آن بصورت آزاد در نظر گرفته شده است تا معلمان و دانشآموزان بنا به وضعيت بومي و فرهنگي محل سكونت، به طراحي آن همت بگمارند. الف - كتاب فارسي ششم در بخش مهارت هاي خوانداري :تحميديه در آغاز كتاب بر زيبايي آن مي افزايد كه ستايش حضرت سبحان را مقدم بر هر كاري مي داند. هر فصل با جملهاي قصار و زيبا رخ مينمايد و دو يا سه متن درسي را در خود جاي ميدهد. در پايان هر فصل «شعري زيبا» در صفحهاي با عنوان «بخوان و حفظ كن» دانشآموزان را به دنياي دلنشين و فريباي ادبيات فارسي فرا ميخواند تا ضمن ايجاد التذاز روحي، فضاي همخواني و تقويت حافظهي ايشان را نيز فراهم آورد. آشنايي با شعر كهن و شعر نو، شناخت شعراي نامي ايران زمين، درك معنايي اشعار و تلطيف علائق دانشآموزان از اهداف عمده اين بخش ميباشد. بعد از شعرخواني، در پايان هر فصل، حكايتي زيبا، انديشهي پوياي دانشآموزان را شادابي و طراوت مي بخشد و پاسخگويي به سوالات ادراكي «فهمش و سنجش» بينش و كنش ايشان را به تصوير ميكشد. «بخوان و بينديش» متن فرجامين هر فصل است كه تقويت مهارت خواندن و موازنه بين متون كهن و نو را در بر دارد. در پايان هر درس، 3 بخش «خودارزيابي»، «يادآوري» و «كارگاه درسپژوهي» وجود دارد. در قسمت خود ارزيابي با طرح سوالاتي، دانشآموزان به ارائه پاسخ شفاهي كه برخاسته از تفكر ايشان دربارهي محتواي درس ميباشد، تشويق ميشوند. تقويت مهارت سخن گفتن و فن بيان و مشاركت در فعاليتهاي گروهي از اهداف اين بخش برشمرده ميشوند. اين فعاليت، تعامل بين معلم و دانشآموزان را وسعت بخشيده و ارزشيابي ميزان درك دانشآموز از مطالب درس و خودارزيابي دانشآموز را ممكن ميسازد. سوالات اين بخش، گفتاري و شفاهي است و نيازي به نوشتن آنها نيست. قسمت دوم تحت عنوان «يادآوري» مجال و فرصتي براي طرح مباحث دستوري و زباني است كه علاوه بر رشد و مهارتهاي زباني، شناخت ساختماني نحوي زبان فارسي و تفسير واژهها و تشريح عناصر زباني را نيز براي دانشآموز در بر دارد. بخش انتهايي هر درس «كارگاه درس پژوهي» فعاليتي جذاب و فرصتي عالي براي ايجاد فضاي نشاط در گروه است. تجسم بخشيدن به آموزههاي درس، در محيط همدلي گروه اتفاق ميافتد و دانشآموزان با تشريك مساعي، فرايند يادگيري خود را عمق ميبخشند. ب- كتاب مهارت هاي نوشتاري ، كه داراي بخش هاي زير است: 1- فعاليت هاي متن درس : هدف از اين فعاليت ها آشنايي بيشتر و تقويت و تعميق فريند ياددهي يادگيري مبتني بر آموزه هاي مستقم درس است.آن چه در فارسي خوانده و شنيده اند در اين بخش به نوشته تبديل مي كنند . 2- املا : اين بخش به تقويت و شناخت دقيق تر ساخت نوشتاري ،درست نويسي ، تشخيص نماد هاي نوشتاري و همگون سازي آوا با شكل خطي نشانه و سرانجام كاربست آن ها مي پردازد . 3- نگارش : در اين بخش ، از واژه آموزي به واژه سازي ، تركيب سازي و تبديل آن به عبارت و جمله مي رسيم و پس از به كارگيري جمله به نوشته ي بلندتر يعني بند يا پاراگراف نويسي رو مي آوريم . 4- كارگاه نويسندگي : اين قسمت با هدف فرصت سازي دقيق تر و سنجيده تر همراه با آموزش و بهره گيري از شگرد هايي براي پرورش ذهن و تفكر خلاق به هنگام نوشتن ، سامان يافته است كه خود به اجزاي ريزتري بخش مي شود: - آموزش يك نكته ي نگارشي - كاربست آن نكته ي نگارشي در نوشته - پرورش ذهن تحليلي به كمك ضرب المثل - برداشت تحليلي از محتواي فصل
[ پنجشنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۱ ] [ 21:28 ] [ غلامحسین جمال زاده ]
|
||
| [قالب وبلاگ : تمزها] [Weblog Themes By : themzha.com] | ||